Kalevassa 16.10 julkaistu uutinen otsikolla ”Helsinki-Vantaan laajennus tuo jälleen lisää lähtöportteja” on mielestäni loistava uutinen. Kalevan mukaan Finavia, joka on Suomen valtion omistama julkinen osakeyhtiö, aloitti viime maanantaina seitsemän uuden lähtöportin rakentamisen. Finavian tehtävänä on ylläpitää ja kehittää sen omistamia lentoasemia, kuten Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Laajennus koskee lähinnä ykkösterminaalia, johon seitsemän uutta lähtöporttia tulee rakentumaan.
Finavian ennusteen mukaan matkustajamäärien tulisi nousta kolmen vuoden sisällä merkittävästi. Tällä hetkellä kävijämäärä on 17 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Vuonna 2020 matkustajamäärien ennustetaan nousevan vielä 20 miljoonaan. Nopean kävijämäärän kasvun vuoksi laajennus on todellakin tarpeen. Joidenkin mielestä Helsinki-Vantaa on jo nyt pieni lentoasema verrattuna muihin maailman lentoasemiin. Miltä se näyttäisikään, kun nyt samaan tilaan ahdettaisiin vielä 3 miljoonaa ihmistä lisää. Selvästikin tulisi enemmän ruuhkaa ja se vaikeuttaisi lentojen sujuvuutta.
Laajennus tuo mielestäni uusien porttien myötä lisää työpaikkoja tarjolle. Tämä tuo tietenkin plussaa Suomessa vallitsevaan työttömyyteen ja Suomi saa uusien työntekijöiden myötä lisää veronmaksajia. Porttien rakentamiseen tarvittavan työvoiman lisäksi tarvitaan myös työntekijöitä porttien valmistuttua. Porteille tarvitaan siis lentoyhtiön henkilökuntaa. Työpaikkojen lisäksi Suomi saa myös maailmanlaajuista näkyvyyttä, sillä Suomi on ainoa, joka saa käyttää Venäjän ilmatilaa. Suomelle esim. lennot, jotka menevät Aasiaan, ovat paljon halvempia, sillä Suomen ei tarvitse kiertää Aasiaan pidempää reittiä. Tämä asia voi myös selittää matkustajamäärien huiman kasvun, sillä yhä useampi ulkomaalainen lentää Aasiaan Helsinki-Vantaan lentoasemalta. Suomalaisten lennot voivat olla myös halvempia, sillä matka on lyhyempi kuin esimerkiksi joillain toisilla lentoyhtiöillä, jotka joutuvat kiertämään esim. Japanin kautta Aasiaan. Matkustajille porteista on tietenkin hyötyä esim. koneen vaihdon nopeuttamisessa, kun portteja on useampi kuin aikaisemmin. Lisäporttien ansiosta matkustajien on helpompi päästä koneesta toiseen, mikä lisää sujuvuutta etenkin ruuhka-aikoihin lentoasemalla.
Kalevan mukaan Finavia on investoinut hankkeeseensa 900 miljoonaa euroa. Rahasumma on suhteellisen paljon, jos sillä saa kentälle vain seitsemän porttia. Uutisessa ei tosin kerrota, mitä muuta laajennukseen kuuluu lisäporttien rakentamisen lisäksi. Finavian kehitysohjelmaan mukaan viimeisimpien rakennustöiden tulisi valmistua vuonna 2022, mutta riittääkö laajennus ripeään tahtiin kasvavalle kävijämäärälle? Kasvava kävijämäärä tietää kuitenkin lisää matkustajia Suomelle, mikä on hyvä asia Suomen taloudelle rahallisesti. Vaikka Helsinki-Vantaa on vasta lasten kengissä lentoasemana, siitä on vielä kasvamassa suuri ja menestyksekäs.