Taloussanomien uutisessa (13.10.) kerrotaan huonekaluliikkeiden harhaanjohtavasta mainonnasta. Kuluttaja-asiamies on on seurannut liikkeiden markkinointia, ja huomautuksista huolimatta harhaanjohtavien alennusten markkinointi ei ole loppunut. Huonekaluliikkeiden mainostaktiikkana on käyttää vertailuhintoja tai alennusprosentteja, jotka antavat ostajalle luulon alennuksesta. Tällaisiin markkinointikeinoihin on sortunut muun muassa tunnettu huonekaluliike Vepsäläinen. Markkinoinnin laittomuudesta on huomautettu liikeille, mutta esimerkiksi juuri Vepsäläinen ei ole reagoinut siihen. Kuluttaja-asiamies on joutunut uhkaamaan liikkeitä 100 000 euron sakoilla. Asian vientiä markkinaoikeuteen harkitaan. Mielestäni on epäreilua huijata kuluttajia harhaanjohtavilla mainoksilla. Moni varmasti tarttuu ”tarjouksiin” ja on jopa mennyt paikan päälle niitä lunastamaan, mutta ilman haluttua lopputulosta. Moni kuluttaja on hyväuskoinen ja suurin osa kalliista hankinnoista yritetään löytää alennusmyynneistä, joten mielestäni on törkeää leikkiä hyväuskoisen kuluttajan kustannuksella. En usko että moni kuluttaja edes osaa kiinnittää huomiota tällaiseen asiaan, että hinnat ja alennusprosentit eivät olekaan sitä mitä antavat olettaa. Uskon että kun tämä tieto leviää kuluttajille, saattaa näiden tiettyjen liikkeiden myynti laskea. Taitaa kyllä siinä vaiheessa liikkeitä alkaa tämä harhaanjohtanut mainonta kaduttamaan. Ei se tainnut kuitenkaan olla sen arvoista.